Basically, Raw is an image format which contains the most of the possible data from your image sensor in the camera. It’s called Raw because it is not processed or edited in any way, and therefore it’s also called “digital negative”. Whereas wide known JPEG file format is “positive” because it’s already processed through Raw converter and it has specific white balance, exposure, contrast and other parameters.

SEBELUM


SELEPAS


Kalau menggunakan RAW, kita boleh ubah exposure, White Balance tanpa jejaskan kualiti gambar. Cuma leceh je la nak main edit² ni..hehe

5 Comments

  1. saya memang selalu set kamera saya slot 1 jpeg dan slot 2 raw.. ada backup dan senang nak edit kalau ada masalah Over/Under Exposed

    ReplyDelete
  2. Memang terselamat kalau guna RAW berbanding JPEG. Cuma perlukan saiz memori kad yang berkapasiti besar.

    ReplyDelete
  3. aku tak pernah try amik gambar guna RAW ni cikgu. macam tak berani.hehe..

    ReplyDelete
  4. jarang sangat main raw. boleh dikira dengan jari. ade bagus dan ade kekurangan dia. tapi cikgu kamera aku pesan... better betulkan teknik dari membuang masa kita depan komputer. light touchup is ok.. kalau setiap keping nak edit.. agak buang masa jugak la bagi mereka yang perlukan kepantasan submit artwork kat client.

    bak kata cikgu aku lagi, sebelum petik shutter, fahami apa yang kita nak rakamkan... light, reflect, shadow, focus point, color, detail semua tu kene buat calculation.

    ReplyDelete
  5. Myra penah tangkap guna RAW, tapi tula 'penat' sketla kan :D

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post